Főoldal
/
Penny Kuckó
/ Szív világnapja

Szív világnapja

Szív világnapja

Szív világnapja

 

Szív-védő táplálkozási tippek:

  • Válasszunk alacsony zsírtartalmú állati eredetű termékeket (hús, tej). Fogyasszunk sovány baromfihúst, magas zsírtartalmú sertés hús helyett. Részesítsük előnyben a csökkentett zsírtartalmú tej és tejtermékeket.
  • Fogyasszunk egyszeresen telítetlen zsírsavakat, melyek legnagyobb mennyiségben az olívaolajban találhatóak meg. Így csökkenthetjük az ún. rossz koleszterint (LDL) a szervezetünkben, a jó koleszterint pedig növelhetjük (HDL).
  • A többszörösen telítetlen zsírsavak közül az omega 3 zsírsav a tengeri halakban, egyes hazai halakban (busa, pisztráng, kecsege), lenmag-, repce- és dióolajban találhatóak meg. Heti egyszeri halfogyasztás preventív hatást gyakorol a szív-érrendszeri betegségek kialakulásában.
  • Az omega 3 zsírsavak csökkentik a gyulladásos folyamatokat a szervezetben, csökkentik a vérnyomást, csecsemőknél az anyatejben lévő EPA elősegíti az agy-, és a szemfejlődést, részt vesz az immunrendszer megfelelő működésében, kis mértékben növelik a védő koleszterin mennyiségét.
  • Az omega 6 zsírsavak fő forrásai a növényi olajok (napraforgó-, szója-, repceolaj). Sütéshez részesítsük előnyben ezen olajokat az állati zsiradékokkal szemben.
  • Csökkentsük a transz-zsírsavak bevitelét. Ritkán fogyasszunk édesipari termékeket (töltött, bevont termékek), zsiradékban sütött ételeket, levesporokat, mártásokat, és egyes transzzsírsav tartalmú margarinokat. A transzzsírsavak hatására nő a koleszterint szint.
  • Csökkentsük a koleszterin bevitelt. Csak az állati eredetű termékek tartalmaznak koleszterint. Legnagyobb mennyiségben a velő, tojássárgája, belsőségek, szárnyasok bőrében, tejszínben és tejfölben található. Belsőségeket maximum heti 1x fogyasszunk!
  • Kerüljük az egyszerű cukrokat!
  • Növeljük a rostfogyasztást! Fogyasszunk almát, birsalmát, zabpelyhet és sárgarépát, melyek vízoldékony élelmi rostokat tartalmaznak, ezek összkoleszterin szint csökkentő hatásúak. A gabonafélék, száraz hüvelyesek, zöldségek és gyümölcsök vízben nem oldódó élelmi rostokat tartalmaznak, csökkentik az elhízás mértékét.
  • Részesítsük előnyben a növényi- (hüvelyesek, gabonafélék) és sovány állati eredetű fehérjéket.

 

Élelmiszer ajánlás:

  • Alacsony Na és koleszterin tartalmú száraztésztát válasszunk, magas élelmi rost tartalommal
  • Kenyerek és péksütemények közül válasszuk az alacsony zsír-, Na- és magas élelmi rost tartalmúakat
  • Tej-, tejtermékek közül az alacsony zsírtartalmúakat válasszuk
  • Lekvárok, dzsemek közül a csökkentett energiatartalmú válasszuk.
  • Fogyasszunk teljes kiőrlésű lisztből készült gabona termékeket
  • Só helyett használjunk friss vagy szárított zöldfűszereket
20181212